tirsdag 1. april 2008

Linux på eldre laptop 1


Har forsøkt å installere Linux via Live CD på en eldre laptop i det siste; en Acer TravelMate 4050 / 4051LCi. (Specs'a er: Pentium M 715 1,5 GHz, 40GB HDD, 256 DDR ram, Wlan).


Jeg testa følgende Linux-distribusjoner:

  • Ubuntu 7.10 strandet i en hakkete åpningsmelodi og deretter svart skjerm.
  • LinuxMint - Gikk i svart før skrivebordet kom opp.
  • gOS 2 - "Google-distro'en", (som ser fryktelig smooth ut og er rask, men som jeg ikke er så begeistra for, siden den låste ofte etter at jeg installerte den på min stasjonære IBM), funka fint som live CD. Men jeg ville teste ut andre muligheter før jeg valgte å installere gOS 2.0.
  • Xubuntu 7.10 kjørte ok fra Live CD. Men under installering endte den opp med å låse seg uansett. Det lengste jeg kom var til Installing system 15% (detecting file system). Xubuntu testa jeg minst 10 ganger.
  • Mandriva 2008 - Success! Jeg boota Mandriva 2008 fra DVD som fulgte med LinuxFormat i mars 2008, men velger å tro at det har med selve Mandriva 2008 å gjøre, og ikke at den lå på en DVD-plate...(?)
Ps. Du får en svart skjerm etter at den er loada ferdig, men ta det kuli! Da er det bare å røre ved musa e.l. , så får du opp en meny der du velger 3D-skrivebordseffekter eller ikke. Etter at du har gjennomført hele installeringa må du også være tålmodig å vente på instrukser. Ikke skru av maskinen uten å ha fått beskjed om det ;-)
De andre distribusjonene var forresten brent som .ISO filer på CD, og Cd'ene testa jeg for defects. Kan hende har jeg testa litt for 'tunge' distribusjoner til en slik maskin å være, men siden Mandriva fungerte så godt er jeg usikker på om det er der det ligger.

Ingen kommentarer: