onsdag 24. september 2008

Acer Aspire One vs. Asus Eee 901 på noen timer



Har vært så heldig å få testa ut disse to mini-bærbare. Etter litt bruk har jeg uten tvil blitt mest glad i Acer Aspire One framfor Asus Eee 900. Føles nesten litt kjipt, for det var liksom Eee'n - selve originalen - jeg gleda meg mest til. Men kanskje særlig på grunn av at tastaturet er større og dermed enklere for pølsefingra, må Acer Aspire One seire. I tillegg kommer at skjermen er blank, noe som funker veldig bra på en slik liten pc. På større bærbare synes jeg noen ganger det kan bli for "glossy" med disse blanke skjermene, men Acer-skjermen er bare knallfin, mens Eee'n sin blir litt blass i sammenligning.
Når det er sagt er Eee'n utstyrt med dobbelt så mye ram (1gb vs Acer'n sine 512 mb) og større harddisk (16gb vs 8gb). Disse diskene er Flashbaserte, det er minnekort som utgjør harddisken, kan du si. Men harddisk - hvem stresser med det om dagen? Derimot kan det ikke sies at Eee'n imponerer tilsvarende i ytelse, noe som nok kan ha sammenheng med at Acer'n har en vassere prosessor enn Eee har.
En annen merkelig ting er at på Asus'en er det den nokså gamle 2.0-versjonen av OpenOffice, mens One har fått med seg 2.4 versjonen. Ellers er jeg veldig imponert over hvordan Openoffice plutselig starter raskt opp på begge maskinene - det har jeg aldri opplevd før, kjennemerket til OpenOffice har jo vært treig oppstart!
Oppstartstida på selve maskinene er også helt sykt bra. På 30 sekunder har du maskinene oppe og går for fullt.
Batterikapasiteten hadde jeg store forventninger til, men begge maskinene har skuffa meg. De holder slett ikke lenger enn andre laptops med standard batteri.
En irriterende ting med Eee'n er at musematta (som er større og mer håndterlig enn på Acer'n) ikke kan stilles inn til å være rask nok. Når den er stilt inn på det raskeste er den ikke rask i det hele tatt, og da jeg for moro skyld stilte den inn på det sakteste ble jeg nesten sjokkert - hvem er det som trenger en mus som det tar 4 sekunder å flytte fra den ene sida til den andre på en 9-tommers skjerm!? Helt fjernt. Typisk en slik ting som kanskje ikke høres så viktig ut, men som egentlig betyr mer enn mye annet, i og med at det vil prege all bruken din av maskina. Eee'n stiller med integrert bluetooth tilkobling, mens Acer'n ikke har det. Begge maskinene bruker Mozilla Firefox som standardleser, noe jeg personlig setter pris på.

Legg til/fjern programvare
Når det kommer til programvare er jeg spent. Det første jeg ville gjøre var å installere og teste Gimp og Audacity på maskinene. På Acer'n var det grei skuring, på Eee'n møtte jeg på problemer. I legg til/fjern programmer menyen ligger det bare noen default programmer som kan installeres eller fjernes eller oppgraderes, men ikke noe søkefelt e.l. som jeg er vant til fra andre Linux-distros. Skuffende at en så basal operasjon ikke er gjort klart for brukeren. Det er jo nettopp disse tingene som Linux skal score på kontra Windows! Jeg gjorde noen kjappe søk på nettet for å se om noen hadde laget bruksanvisning for dette, men det var ikke så enkelt. Dette resulterte i at jeg på den korte tida jeg testa Eee'n ikke fikk installert noen nye programmer.

På Acer-maskina var det derimot veldig enkelt. Et høyreklikk på et ledig felt på skrivebordet/hovedvinduet, >system > add/remove software, og du er inne i pakkehåndtering som lar deg søke og lete etter program på kategori. Gimp med mitt nøkterne bruk funksjonsmessig på Acer'n fungerer strålende. Ganske fornøyd med dette asså. Man får følelsen av at det er en fullverdig pc man sitter med, noe som vel er hele vitsen. Audacity responderte også bra på helt enkle operasjoner som klipp, lim inn, start, stopp, zoom osb.
Jeg var igrunn ikke så begeistra for lay-outen på Linpus-desktopen, og kunne tenke meg å endre den til en mer tradisjonelt utseende desktop. Jeg tenker da på desktopomgivelsene XFCE, som Linpus er bygget på .


Disse to mini-maskinene skulle sørge for Linux' endelige inntog i folks databevissthet. Det har de forsåvidt også gjort, i og med at de er blitt så populære (Asus regner med å selge 5 millioner Eeer i 2008). Men det er et stort aber med disse livsstilsmaskinene, og det er hvordan Linux presenteres som en så integrert del at mye av Linux-sjarmen forsvinner. Linux skal være OS'et som gir deg full tilgang og kontroll, mens man i disse maskinene fanges i et noe rigid fabrikkoppsett hilsen Acer (som har Microsoft-eide Yahoo som default startside) og Google.
I tillegg skal nevnes at det på Acer'n ligger direktelink til Hotmail (Microsoft), mens Google preger så mye de kan av Eee sin desktop med ikoner for iGoogle, Google Docs, Google Earth osb. Flotte tjenester, men man havner med en gang i en slag begrensa Google-utgave av web'en.

At disse har mage til å "låse" maskinene så mye som de har gjort er overraskende. Det må rimelig krevende operasjoner (les: kommandoer) til for å få tilpasset maskinen slik som DU vil. Sammenlignet med f.eks Ubuntu som jeg kjører på hjemmemaskinen er Linpus og Xandros for diktatorer å regne. Mens Ubuntu forsøker å legge maksimalt til rette for at du skal customize din egen maskin, føles det motsatt på våre to små venner. La oss si at du vil ha lagt til en snarvei til f.eks VLC mediaplayer eller Gimp på Acer'n din. -Da må du laste ned et bilde, skalere det til 90x90 px og utføre en helluva operasjon bare for noe så enkelt. (Se forøvrig Lassedahl.com om du skal gjøre dette - imponerende masse bra info om Acer One og Linux der!) Mens i Xfce, som altså er desktopomgivelsene som Linpus springer ut i fra, er det drag og drop og høyreklikk og fest til skrivebord og (i alle fall nesten) tjo og hei. Dette er ille, for når det satses så tungt på linuxbaserte maskiner er det ingen unnskyldning for at sentrale deler av Linux sin sjarme, altså de store mulighetene for personlige tilpasninger, forsvinner i prosessen. Når det nå er kommet maskiner med 160Gb harddisk og 2 GB ram ville nok en dualboot-løsning med både preinstallert XP-home og Xubuntu eller Ubuntu, lasta ned fra tidligere nevnte Wubi være løsninga jeg ville gått for, slik at jeg kunne slippe unna føringene som Xandros og Linpus legger. Så får jeg ha til gode å se om en slik løsning kan drifte maskinene like kjapt og fresht som de pre-installerte Os'ene.
Til slutt - jeg har selvfølgelig fått veldig lyst på en slik liten rakker. Det er så praktisk, og så hands-on med den kjappe oppstarten etc. Til å sjekke litt på nettet mens jeg lager middag, og til å ha på fanget på reiser er en slik maskin (selvsagt) uovertruffen. Og det er vel til den type bruk disse maskinene hovedsaklig er tenkt.

Ingen kommentarer: